RI SEM 2 2015/2016





Pengesahan Ketua Jabatan:




Tarikh: 



RANCANGAN INSTRUKSIONAL


Pusat              
: Bahasa dan Pengajian Umum
Unit                 
: Bahasa Melayu
Semester       
: 2
Sesi                 
: 2015/ 2016 
Nama Kursus
: Wacana Akademik Bahasa Melayu
Kod Kursus 
: BMW3032
Jam Kredit 
: 2
Pra Syarat 
: Tiada


MAKLUMAT PENSYARAH:           

Nama              
: Pn. Nur Hidayah binti Rashidi (Penyelaras)
E-mel              
: nurhidayah@pbmpu.upsi.edu.my       
Nombor Telefon
: 015-48797939
No. bilik         

: Aras 3, Blok 5, Kampus Sultan Azlan Shah
Nama              
: Pn. Rohaizah binti Ab. Karim 
E-mel              
: rohaizah@pbmpu.upsi.edu.my
Nombor telefon
: 015-48797944
Nombor bilik

: Aras 3, Blok 5, Kampus Sultan Azlan Shah
Nama              
: Pn. Norzalina binti Noor
E-mel              
: norzalina@pbmpu.upsi.edu.my           
Nombor Telefon
: 015-48797942          
No. bilik         

: Aras 3, Blok 5, Kampus Sultan Azlan Shah
Nama              
: Pn. Nor Sahara binti Mesman 
E-mel              
: nor.sahara@pbmpu.upsi.edu.my        
Nombor Telefon
: 015-48797943
No. bilik         

: Aras 3, Blok 5, Kampus Sultan Azlan Shah
Nama              
: Cik Sabariah binti Sulaiman      
E-mel              
: sabariah.sulaiman@pbmpu.upsi.edu.my      
Nombor Telefon
: 015-48797945
No. bilik         
: Aras 3, Blok 5, Kampus Sultan Azlan Shah
Nama                         : Pn. Patricia Anak Gading           
E-mel                         : patricia.ganing@pbmpu.upsi.edu.my            
Nombor Telefon      : 015-48797945
No. bilik                     : Aras 3, Blok 5, Kampus Sultan Azlan Shah

SINOPSIS KURSUS: 
Kursus ini bertujuan meningkatkan kemahiran komunikasi dalam wacana akademik pelajar mengikut disiplin masing-masing.  Penekanan diberi pada kedua-dua kemahiran bahasa, iaitu kemahiran reseptif dan kemahiran produktif.  Pelajar akan didedahkan dengan teori dan ciri wacana akademik dalam mengaplikasikan kemahiran komunikasi secara berkesan. 

(The objective of this course is to improve students’ academic communication skills in their respective disciplines.  Focus is stressed upon both productive and receptive skills.  Students are exposed to theories and characteristics of academic discourse and trained to apply communicative skills effectively.)


RASIONAL KURSUS:
Meningkatkan kemahiran pelajar tentang penggunaan bahasa secara ilmiah agar mereka dapat berkomunikasi dengan cekap dalam pelbagai situasi menurut konteks yang betul.


HASIL PEMBELAJARAN:
1.    Menjelaskan aspek komunikasi dengan mengenal pasti penggunaan berbahasa yang betul dalam konteks ilmiah. (C2, A4, CS2)
2.    Membezakan bahasa Melayu ilmiah dan bahasa Melayu bukan ilmiah. (C4, CTPS1)
3.    Mengorganisasikan maklumat untuk menghasilkan penulisan ilmiah. (C5,LL1)
4.    Mengarang penulisan ilmiah dengan menghubungkaitkan fakta berdasarkan tema yang diberi. (C5, LL3)

KEMAHIRAN YANG BOLEH DIPINDAHKAN:
Kemahiran komunikasi, kemahiran berfikir dan penyelesaian masalah, kemahiran bekerja dalam kumpulan dan etika profesional.


RUJUKAN:
Diana Jumadi, Muhammad Fawiz Bakri, Norsaliza Mohd. Shuhaini, Norzalina Noor & Nur Hidayah Rashidi. (2015). Wacana akademik bahasa Melayu (Edisi 3). Tanjong Malim: Penerbit Universiti Sultan Idris.


KAEDAH PENERAPAN KEMAHIRAN INSANIAH:

Aktiviti 
KOM
BKMM
PBPM
KKBP
KKU
KKP
EM
Kuliah




Perbincangan




Amali
(webopac)






Pembentangan








Singkatan
Kemahiran 
KOM
Kemahiran Komunikasi
BKMM
Pemikiran Kritis dan Kemahiran Menyelesaikan Masalah
PBPM
Pembelajaran Berterusan dan Pengurusan Maklumat
KKBP
Kemahiran Kerja Berpasukan
KKU
Kemahiran Keusahawanan 
KKP 
Kemahiran Kepimpinan 
EM
Etika dan Moral Profesional

PENILAIAN PRESTASI PELAJAR 

Kerja Kursus 

Peratusan
Perincian 
LO
%


60


1. Penulisan Esei
LO3, LO4
20
2. Lisan
LO1, LO2
20
3. Latihan Modul
LO1, LO2, LO3
20
Peperiksaan Akhir 
LO1, LO2, LO3
40
40

Jumlah 
100%
SKALA PENGGREDAN:
Gred  
Julat markah  
PNGS/PNGK
A
80 – 100
4.00
A-
75 – 79
3.75
B+
70 – 74
3.50
B
65 – 69
3.00
B-
60 – 64
2.75
C+
55 – 59
2.50
C
50 – 54
2.00
C-
45 – 49
1.75
D+
40 – 44
1.50
D
35 – 39
1.00
F
0 – 34
0
SKALA PENGGREDAN KEMAHIRAN INSANIAH:
Skala 

4
Cemerlang 
3
Baik 
2
Sederhana 
1
Lemah 

Rubrik Sebagaimana Dalam Buku Kemahiran Insaniah.




UPSI(ISO)/FAK/PdP/P01/RI(BM)
Pindaan  00

JADUAL PENGAJARAN MINGGUAN
Minggu
Tajuk


Hasil pembelajaran

Pada  akhir setiap minggu, pelajar dapat:

Kemahiran Insaniah

Aktiviti PdP

Penilaian

1-2

Menerangkan Rancangan Instruksional dan Peraturan Kedatangan dan Keperluannya.

Pengenalan Bahasa Melayu Ilmiah dan
Bukan Ilmiah
       Pengenalan
       Tujuan Menulis
       Retorik
       Jenis-jenis Penulisan
       Format dan Prosedur Penulisan

1.
2.
3.
4.
Mengetahui tujuan, retorik dan pengaruh penguasaan penulisan. Membezakan jenis penulisan ilmiah dan penulisan bukan ilmiah. Mengenal pasti ciri-ciri khusus dan jenis-jenis penulisan ilmiah.
Mengenal pasti format dan protokol dalam penulisan ilmiah dan plagiat.

CTPS1

Kuliah
Perbincangan

Latihan modul Penulisan esei
Peperiksaan
akhir
 
3-4

Kemahiran Mengakses Maklumat
       Definisi Maklumat
       Jenis-jenis Maklumat
       Ciri-ciri Maklumat
       Kaedah Pencarian Maklumat
       Sumber Maklumat

1.
2.
3.
4.

Mengenal pasti jenis maklumat dan ciri-ciri maklumat.
Mengetahui kaedah pencarian maklumat.
Mempraktikkan  mengakses maklumat menggunakan OPAC, WebOPAC, pengkalan data dan internet.
Mengenal pasti  sumber maklumat dan fungsinya.

LL1

Kuliah,
Perbincangan Amali (webopac dan pangkalan data)

Latihan modul Penulisan esei
Peperiksaan
akhir

5-7

Kemahiran Memproses Maklumat
       Pengenalan
       Menganalisis Maklumat
       Menganalisis Maklumat Ilustrasi
       Menulis Maklumat Rujukan

1.
2.
3.

Mengenal pasti jenis-jenis lakaran ilutrasi
Menghuraikan kegunaan lakaran ilutrasi
Menghuraikan cara menulis maklumat rujukan kutipan, Nota Kaki dan Bibliografi dan Rujukan


LL1

Kuliah
Perbincangan

Latihan modul Penulisan esei
Peperiksaan
akhir
6 / 7

UPSI(ISO)/FAK/PdP/P01/RI(BM)
Pindaan  00


8-10

Kemahiran Mempersembahkan Maklumat
       Pengenalan
       Definisi Perenggan
       Konsep Pemerengganan
       Kebaikan Pemerengganan
       Ciri-ciri Wacana yang Baik
       Koheran dan Kohesi
       Penyuntingan
       Proses Penyuntingan
       Pembinaan Maklumat Melalui
Powerpoint

1.
2.
3.
4.

Menghuraikan kepentingan perenggan dalam penulisan Bahasa Melayu.
 Menghuraikan  proses penyuntingan dalam penulisan.
Menghasilkan penulisan ilmiah yang mantap dan berkesan.
Mengenal pasti pembinaan slaid power point yang baik.

LL3

Kuliah
Perbincangan 

Latihan modul Penulisan esei
Peperiksaan
akhir

11-14

Kemahiran Berucap Di Hadapan Khalayak
       Pengenalan
       Definisi Pengucapan Awam
       Jenis-jenis Pengucapan Awam
       Tujuan Pengucapan Awam
       Bentuk Ucapan
       Peringkat Pengucapan Awam
       Protokol Panggilan Hormat
       Kegugupan
       Etika dan Etiket Pengucapan Awam
1.
2.
3.

Mempelajari pengucapan ilmiah secara mendalam.
Mengaplikasi teori pengucapan awam yang dipelajari.
Mengetahui jenis-jenis aktiviti lisan yang boleh dijalankan

CS2

Kuliah
Perbincangan 
Pembentangan

Lisan
Latihan modul Peperiksaan
akhir


Peringatan:
1.     Pelajar wajib hadir semua kuliah, tutorial, makmal, studio atau aktiviti lain yang berhubung dengan kursus pengajiannya.(perkara 4.1)
2.     Kehadiran yang kurang daripada 80% menyebabkan pelajar dihalang daripada menduduki peperiksaan akhir kursus berkenaan.(perkara 4.2)
3.     Bagi kursus yang tiada peperiksaan akhir, pelajar wajib hadir semua kuliah, tutorial, makmal, studio atau aktiviti lain berhubung kursus berkaitan. Kehadiran yang kurang daripada 80% boleh menjejaskan pencapaian pelajar dalam kursus berkenaan.(perkara 4.3)
4.     Perkara 4.1, 4.2 dan 4.3 boleh dikecualikan kepada pelajar yang mengalami masalah kesihatan yang disahkan oleh pegawai perubatan kerajaan atau mewakili negara dalam acara sukan atau menjalani aktiviti yang diarahkan oleh kerajaan atau universiti untuk tempoh tertentu yang diperakukan oleh Dekan dan mendapat kelulusan Bahagian Hal Ehwal Akademik.

7 / 7


0 comments:

Post a Comment