![]() |
|
RANCANGAN INSTRUKSIONAL
Pusat
|
: Bahasa
dan Pengajian Umum
|
Unit
|
: Bahasa
Melayu
|
Semester
|
: 2
|
Sesi
|
: 2015/
2016
|
Nama Kursus
|
: Wacana
Akademik Bahasa Melayu
|
Kod Kursus
|
:
BMW3032
|
Jam Kredit
|
: 2
|
Pra Syarat
|
: Tiada
|
MAKLUMAT PENSYARAH:
Nama
|
: Pn. Nur Hidayah binti
Rashidi (Penyelaras)
|
E-mel
|
: nurhidayah@pbmpu.upsi.edu.my
|
Nombor Telefon
|
: 015-48797939
|
No. bilik
|
: Aras 3, Blok 5, Kampus
Sultan Azlan Shah
|
Nama
|
: Pn. Rohaizah binti Ab. Karim
|
E-mel
|
: rohaizah@pbmpu.upsi.edu.my
|
Nombor telefon
|
: 015-48797944
|
Nombor bilik
|
: Aras 3, Blok 5, Kampus
Sultan Azlan Shah
|
Nama
|
: Pn. Norzalina binti Noor
|
E-mel
|
: norzalina@pbmpu.upsi.edu.my
|
Nombor Telefon
|
: 015-48797942
|
No. bilik
|
: Aras 3, Blok 5, Kampus
Sultan Azlan Shah
|
Nama
|
: Pn. Nor Sahara binti Mesman
|
E-mel
|
: nor.sahara@pbmpu.upsi.edu.my
|
Nombor Telefon
|
: 015-48797943
|
No. bilik
|
: Aras 3, Blok 5, Kampus
Sultan Azlan Shah
|
Nama
|
: Cik Sabariah binti Sulaiman
|
E-mel
|
: sabariah.sulaiman@pbmpu.upsi.edu.my
|
Nombor Telefon
|
: 015-48797945
|
No. bilik
|
: Aras 3, Blok 5, Kampus
Sultan Azlan Shah
|
Nama : Pn. Patricia Anak Gading
E-mel : patricia.ganing@pbmpu.upsi.edu.my
Nombor Telefon : 015-48797945
No. bilik :
Aras 3, Blok 5, Kampus Sultan Azlan Shah
SINOPSIS KURSUS:
Kursus ini bertujuan meningkatkan kemahiran komunikasi dalam wacana
akademik pelajar mengikut disiplin masing-masing. Penekanan diberi pada kedua-dua kemahiran
bahasa, iaitu kemahiran reseptif dan kemahiran produktif. Pelajar akan didedahkan dengan teori dan ciri
wacana akademik dalam mengaplikasikan kemahiran komunikasi secara
berkesan.
(The objective of this course is to improve students’ academic
communication skills in their respective disciplines. Focus is stressed upon both productive and
receptive skills. Students are exposed
to theories and characteristics of academic discourse and trained to apply
communicative skills effectively.)
Meningkatkan kemahiran pelajar tentang penggunaan bahasa secara ilmiah
agar mereka dapat berkomunikasi dengan cekap dalam pelbagai situasi menurut
konteks yang betul.
HASIL PEMBELAJARAN:
1. Menjelaskan aspek komunikasi
dengan mengenal pasti penggunaan berbahasa yang betul dalam konteks ilmiah.
(C2, A4, CS2)
2. Membezakan bahasa Melayu
ilmiah dan bahasa Melayu bukan ilmiah. (C4, CTPS1)
3. Mengorganisasikan maklumat
untuk menghasilkan penulisan ilmiah. (C5,LL1)
4. Mengarang penulisan ilmiah
dengan menghubungkaitkan fakta berdasarkan tema yang diberi. (C5, LL3)
KEMAHIRAN YANG BOLEH DIPINDAHKAN:
Kemahiran komunikasi, kemahiran berfikir dan penyelesaian masalah,
kemahiran bekerja dalam kumpulan dan etika profesional.
RUJUKAN:
Diana Jumadi, Muhammad Fawiz Bakri, Norsaliza Mohd. Shuhaini, Norzalina
Noor & Nur Hidayah Rashidi. (2015). Wacana
akademik bahasa Melayu (Edisi 3). Tanjong Malim: Penerbit Universiti Sultan
Idris.
KAEDAH PENERAPAN KEMAHIRAN INSANIAH:
Aktiviti
|
KOM
|
BKMM
|
PBPM
|
KKBP
|
KKU
|
KKP
|
EM
|
Kuliah
|
√
|
√
|
√
|
||||
Perbincangan
|
√
|
√
|
√
|
||||
Amali
(webopac)
|
√
|
||||||
Pembentangan
|
√
|
Singkatan
|
Kemahiran
|
KOM
|
Kemahiran Komunikasi
|
BKMM
|
Pemikiran
Kritis dan Kemahiran Menyelesaikan Masalah
|
PBPM
|
Pembelajaran Berterusan dan Pengurusan
Maklumat
|
KKBP
|
Kemahiran Kerja Berpasukan
|
KKU
|
Kemahiran Keusahawanan
|
KKP
|
Kemahiran Kepimpinan
|
EM
|
Etika dan Moral Profesional
|
PENILAIAN PRESTASI PELAJAR
Kerja Kursus
|
Peratusan
|
||
Perincian
|
LO
|
%
|
60
|
1. Penulisan Esei
|
LO3, LO4
|
20
|
|
2. Lisan
|
LO1, LO2
|
20
|
|
3. Latihan Modul
|
LO1, LO2, LO3
|
20
|
|
Peperiksaan Akhir
|
LO1, LO2, LO3
|
40
|
40
|
Jumlah
|
100%
|
SKALA PENGGREDAN:
Gred
|
Julat markah
|
PNGS/PNGK
|
A
|
80 – 100
|
4.00
|
A-
|
75 – 79
|
3.75
|
B+
|
70 – 74
|
3.50
|
B
|
65 – 69
|
3.00
|
B-
|
60 – 64
|
2.75
|
C+
|
55 – 59
|
2.50
|
C
|
50 – 54
|
2.00
|
C-
|
45 – 49
|
1.75
|
D+
|
40 – 44
|
1.50
|
D
|
35 – 39
|
1.00
|
F
|
0 – 34
|
0
|
SKALA PENGGREDAN KEMAHIRAN
INSANIAH:
Skala
|
|
4
|
Cemerlang
|
3
|
Baik
|
2
|
Sederhana
|
1
|
Lemah
|
Rubrik Sebagaimana Dalam Buku Kemahiran
Insaniah.
UPSI(ISO)/FAK/PdP/P01/RI(BM)
Pindaan 00
JADUAL PENGAJARAN MINGGUAN
Minggu
|
Tajuk
|
Hasil pembelajaran
Pada akhir setiap minggu, pelajar dapat:
|
Kemahiran Insaniah
|
Aktiviti PdP
|
Penilaian
|
|||
1-2
|
Menerangkan Rancangan Instruksional dan
Peraturan Kedatangan dan Keperluannya.
Pengenalan Bahasa Melayu Ilmiah dan
Bukan Ilmiah
•
Pengenalan
•
Tujuan Menulis
•
Retorik
•
Jenis-jenis Penulisan
•
Format dan Prosedur Penulisan
|
1.
2.
3.
4.
|
Mengetahui tujuan, retorik
dan pengaruh penguasaan penulisan. Membezakan jenis penulisan ilmiah dan
penulisan bukan ilmiah. Mengenal pasti ciri-ciri khusus dan jenis-jenis
penulisan ilmiah.
Mengenal pasti format dan protokol dalam
penulisan ilmiah dan plagiat.
|
CTPS1
|
|
Kuliah
Perbincangan
|
|
Latihan modul Penulisan esei
Peperiksaan
akhir
|
3-4
|
Kemahiran Mengakses Maklumat
•
Definisi Maklumat
•
Jenis-jenis Maklumat
•
Ciri-ciri Maklumat
•
Kaedah Pencarian Maklumat
•
Sumber Maklumat
|
1.
2.
3.
4.
|
Mengenal
pasti jenis maklumat dan ciri-ciri maklumat.
Mengetahui kaedah pencarian maklumat.
Mempraktikkan mengakses maklumat menggunakan OPAC,
WebOPAC, pengkalan data dan internet.
Mengenal pasti
sumber maklumat dan fungsinya.
|
LL1
|
|
Kuliah,
Perbincangan Amali (webopac dan pangkalan
data)
|
|
Latihan modul Penulisan esei
Peperiksaan
akhir
|
5-7
|
Kemahiran Memproses Maklumat
•
Pengenalan
•
Menganalisis Maklumat
•
Menganalisis Maklumat Ilustrasi
•
Menulis Maklumat Rujukan
|
1.
2.
3.
|
Mengenal pasti jenis-jenis
lakaran ilutrasi
Menghuraikan kegunaan
lakaran ilutrasi
Menghuraikan cara menulis
maklumat rujukan kutipan, Nota Kaki dan Bibliografi dan Rujukan
|
LL1
|
|
Kuliah
Perbincangan
|
|
Latihan modul Penulisan esei
Peperiksaan
akhir
|
6 / 7
UPSI(ISO)/FAK/PdP/P01/RI(BM)
Pindaan 00
8-10
|
Kemahiran Mempersembahkan Maklumat
•
Pengenalan
•
Definisi Perenggan
•
Konsep Pemerengganan
•
Kebaikan Pemerengganan
•
Ciri-ciri Wacana yang Baik
•
Koheran dan Kohesi
•
Penyuntingan
•
Proses Penyuntingan
•
Pembinaan Maklumat Melalui
Powerpoint
|
1.
2.
3.
4.
|
Menghuraikan kepentingan perenggan dalam penulisan Bahasa Melayu.
Menghuraikan proses penyuntingan dalam penulisan.
Menghasilkan penulisan
ilmiah yang mantap dan berkesan.
Mengenal pasti pembinaan
slaid power point yang baik.
|
LL3
|
|
Kuliah
Perbincangan
|
|
Latihan modul Penulisan esei
Peperiksaan
akhir
|
11-14
|
Kemahiran Berucap Di Hadapan Khalayak
•
Pengenalan
•
Definisi Pengucapan Awam
•
Jenis-jenis Pengucapan Awam
•
Tujuan Pengucapan Awam
•
Bentuk Ucapan
•
Peringkat Pengucapan Awam
•
Protokol Panggilan Hormat
•
Kegugupan
•
Etika dan Etiket Pengucapan Awam
|
1.
2.
3.
|
Mempelajari
pengucapan ilmiah secara mendalam.
Mengaplikasi
teori pengucapan awam yang dipelajari.
Mengetahui jenis-jenis aktiviti lisan yang
boleh dijalankan
|
CS2
|
|
Kuliah
Perbincangan
Pembentangan
|
|
Lisan
Latihan
modul Peperiksaan
akhir
|
Peringatan:
1.
Pelajar wajib hadir semua
kuliah, tutorial, makmal, studio atau aktiviti lain yang berhubung dengan
kursus pengajiannya.(perkara 4.1)

2.
Kehadiran yang kurang
daripada 80% menyebabkan pelajar dihalang daripada menduduki peperiksaan akhir
kursus berkenaan.(perkara 4.2)

3.
Bagi kursus yang tiada
peperiksaan akhir, pelajar wajib hadir semua kuliah, tutorial, makmal, studio
atau aktiviti lain berhubung kursus berkaitan. Kehadiran yang kurang daripada
80% boleh menjejaskan pencapaian pelajar dalam kursus berkenaan.(perkara 4.3)

4.
Perkara 4.1, 4.2 dan 4.3
boleh dikecualikan kepada pelajar yang mengalami masalah kesihatan yang
disahkan oleh pegawai perubatan kerajaan atau mewakili negara dalam acara sukan
atau menjalani aktiviti yang diarahkan oleh kerajaan atau universiti untuk
tempoh tertentu yang diperakukan oleh Dekan dan mendapat kelulusan Bahagian Hal
Ehwal Akademik.

7 / 7
0 comments:
Post a Comment